Je eigen deel in het Scouting Magazine

Portal

Via de communicatieportal werk je samen met je groep aan een persoonlijk Scouting Magazine, je ScoutingApp én bestel je eenvoudig promotiematerialen voor je groep!

De contactpersoon communicatie van je groep beschikt over de log-ingegevens van de portal. Zij kunnen nieuwe gebruikers toevoegen zodat het mogelijk is om samen aan het Scouting Magazine en/of de ScoutingApp te werken.

Een persoonlijk Scouting Magazine!

In het hart van Scouting Magazine zijn vanaf 2017 4 pagina’s gereserveerd voor jouw groep. Op die pagina’s kun je informatie plaatsen die alleen voor jouw groep relevant is. Misschien wil je wel een fotoverslag van je groepskamp plaatsen, een leuke column van een scout of informatie vanuit de regio; alles is mogelijk!

Het werken met de portal

Na het inloggen via portal.scouting.nl kom je terecht op de startpagina van portal. Je kunt hier kiezen voor App of Magazines en binnenkort ook Promotie. Zodra je op de button ‘Magazines’ klikt, kom je in de omgeving van de magazines terecht. Hier staan 3 magazines voor je klaar met ieder 4 pagina’s. Dit betreft de mei-, september- en november-editie. Met het potloodje/handje open je een magazine, om vervolgens in het pagina overzicht hiervan te komen. Klik wederom op het potloodje/handje om een pagina te openen.

Je zal zien dat we al een opzet hebben gemaakt voor de pagina’s met tekst- en beeldvlakken. Je kunt deze vormgeving aanhouden, maar je kunt hier ook van afwijken mocht je dit willen. Op de pagina zie je verder een rode en een blauwe lijn. De blauwe lijn vormt de snijlijn van de pagina; alles buiten deze lijn valt weg. Achtergronden moet je wel helemaal tot het einde van de pagina plaatsen, om te voorkomen dat er na het snijden een wit randje zichtbaar is. De rode lijn geeft aan waar binnen de tekst moet blijven.

Werkbalk

In de ‘Werkbalk’ aan de linkerzijde zie je de vier verschillende elementen die je (extra) toe kuntvoegen aan de pagina: kleurvlak, tekstvlak, lijn en tabel. Klik op één van de vier elementen en sleep deze naar de pagina. Om tekst toe te voegen aan de pagina, klik je op de blauwe ‘A’ in de werkbalk. Sleep de ‘A’ naar de pagina en plaats het vlak op de juiste plek. Door middel van de blauwe vierkantjes kun je het formaat van het tekstvlak aanpassen, met het blauwe rondje kun je het tekstvlak draaien. Klik in het tekstvlak om tekst te plaatsen. Wil je de tekst graag een kleurtje geven of bijvoorbeeld het lettertype aanpassen? Dat kan bij de ‘Tekstbox eigenschappen’ rechts onderin.

Thema's

Bij ‘Thema’s’ kun je afbeeldingen uploaden en plaatsen op de pagina. Ook vind je hier sjabloonpagina’s van de portal en de sjabloonpagina’s die je zelf hebt opgeslagen. Wanneer een afbeelding op de pagina is geplaatst, kun je met behulp van de blauwe blokjes op de hoeken de afmeting aanpassen. Met het blauwe rondje in het midden bovenaan, kun je de afbeelding draaien.Wil je de afbeelding een extra verzorgde look geven? Plaats dan een kadertje om de afbeelding. Zo ziet het er strak en overzichtelijk uit, en wordt de afbeelding extra benadrukt. Je geeft de afbeelding een kadertje door bij de ‘Basis eigenschappen’ aan de rechterzijde, de randdikte te verhogen. Uiteraard is het toevoegen van een kleurtje ook mogelijk!

Paginaopties

Bij ‘Paginaopties’ staan vier verschillende mogelijkheden. Zo kun je de pagina legen (alle inhoud wordt dan gewist) of de pagina opslaan (maak hier regelmatig gebruik van, zo gaan de bewerkingen niet verloren). Wil je de pagina later nog eens gebruiken in een ander magazine of op een andere pagina? Klik dan op ‘Opslaan als sjabloon’. Is de pagina helemaal af? Kies danvoor ‘Pagina goedkeuren’.

Klaar?

Wanneer je pagina’s helemaal klaar zijn, moet je ze definitief goedkeuren. Check de spelling en de kwaliteit van de afbeeldingen uitvoerig! Controleer in het pagina overzicht of er geen pagina’s onbedoeld op de kop staan, of de paginavolgorde klopt en of de eventuele paginanummering juist is. Wanneer de pagina’s digitaal zijn goedgekeurd, wordt alles gedrukt. Jouw bijdrage wordt dan bij Scouting Magazine gevoegd dat vervolgens verzonden wordt aan de leden van jouw groep.

Deadlines 2017

Belangrijk: als je niet alle 4 de pagina's hebt goedgekeurd voor de deadline, worden ze niet geplaatst in het Scouting Magazine!

• Mei-editie (publicatiedatum 19 mei): deadline 21 april
  • September-editie (publicatiedatum 1 september): deadline 21 juli (in verband met de vakantie)
  • November-editie (publicatiedatum 17 november): deadline 20 oktober

Vragen