Update 5: Maatregelen coronavirus met betrekking tot Scouting

Vanavond heeft de veiligheidsregio een nieuwe noodverordening gepubliceerd.

Die valt hier te lezen: https://www.zeelandveilig.nl/sites/zeelandveilig/files/2020-04/200429%20Noodverordening%20Covid-19%20-%20ondertekend.pdf

Wij hadden gehoopt dat die noodverordening duidelijk zou maken dat alle Zeeuwse scoutinggroepen weer fysieke activiteiten zouden kunnen gaan organiseren, maar dat is niet uit de noodverordening gebleken. Als je de tekst in de noodverordening ruim interpreteert kan je Scouting misschien onder sport en bewegen scharen, maar dat is erg interpretabel. Helaas kunnen wij dus aan deze nieuwe noodverordening niet het recht ontlenen om weer fysieke activiteiten te organiseren.
In de lobby die we bij de veiligheidsregio hebben gevoerd, en voorlopig blijven voeren is ons door iemand te kennen gegeven dat we beter rechtstreeks met de gemeentes kunnen gaan praten. De veiligheidsregio is nu vooral gefocust op toerisme. Van enkele groepen hebben we begrepen dat ze al in gesprek zijn met de gemeente en van de Valkeniers hebben we gehoord dat ze zelfs al toestemming hebben van de gemeente Veere om weer fysieke activiteiten te organiseren.

Ons advies is dus: Neem contact op met je gemeente. Doe dat samen met andere groepen in jouw gemeente en zorg ervoor dat als je toestemming krijgt, je dat zwart op wit hebt om te voorkomen dat je later in de problemen komt.

Wij blijven lobbyen bij de veiligheidsregio omdat het natuurlijk veel efficiënter is als we via de veiligheidsregio voor alle groepen ineens toestemming kunnen krijgen.
Zodra wij nieuwe informatie hebben, dan sturen we je weer een e-mail, posten we dit op Facebook en zetten we dat op onze website.
Mochten jullie vragen hebben of ondersteuning willen, dan kan je contact opnemen met je regioambassadeur die je in contact kan brengen met iemand die je kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Scouting regio Zeeland