STIP

STIP en de Scouting Nature Award

Wij zijn STIP, de stamgroep van Scoutinggroep Delta in Goes. Als vernieuwde groep zijn we sinds kort bezig met de Scouting Nature Award. Dat is een van vier grote projecten die Scouting Nederland heeft ontwikkeld om scouts, explorers en roverscouts uit te dagen in bepaalde onderwerpen.

De Nature Award valt binnen het activiteitengebied Buitenleven. Het is een combinatie van twee bestaande programma’s van de internationale Scoutingorganisaties WAGGGS en WOSM: de Biodiversity challenge badge en het World Scout Environment Programme.
Als stamgroep (18+) vinden wij het leuk om uitdagingen aan te gaan. Ook hebben wij veel leden die onderwerpen studeren, of werken in sectoren, over natuur en duurzaamheid. We vinden het belangrijk om actief bezig te zijn met deze onderwerpen en om een steentje bij te dragen. Onder het Scoutingmotto ‘een scout zorgt goed voor de natuur en anderen’ hebben we een aantal activiteiten bedacht om de Nature Award te kunnen verdienen.

Onderzoek

Hierbij onderzoeken we vier elementen: land, lucht, water en wereld. Daarbij komt ook nog een groepsactiviteit, een project om de natuur mee te ondersteunen. Daar zijn we mee begonnen door een insectenhotel te bouwen, voor biodiversiteit en natuurvriendelijkheid. Het hotel is zo groot als een van onze leden en krijgt een plaatsje bij het gebouw van Scoutinggroep Delta. Voor het element water, ruimen wij het strandje ‘Katseveer’ op. Dit als onderdeel van Scouts4Science, een project waarbij scouts en wetenschappers samenwerken om afval uit het water op te ruimen, vast te leggen en te onderzoeken. De andere onderdelen zijn verspreid over het jaar en we zijn heel blij dat we op deze manier de natuur om ons heen een handje kunnen helpen.

Kijk ook eens op https://www.scouting.nl/scoutingspel/scouts/awards