Nationale Herdenking

Elk jaar op 4 mei worden er kransen gelegd door de Scouting op de Dam in Amsterdam. Ieder jaar is er een andere provincie aan de beurt om Scouts en Explorers te leveren voor deze dag. In 2015 was Zeeland voor het laatst aan de beurt. Als we weer aan de beurt zijn zul je het hier lezen.

UPDATE 2015-01-08:

Informatie voor Scoutinggroepen

Ieder jaar helpen tientallen scouts bij de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam. De scouts helpen tijdens de Nationale Herdenking op allerlei manieren:

• - Ze helpen bij de voorbereiding van de herdenking
  • Voor de herdenkingsbijeenkomst in de Nieuwe Kerk kunnen genodigden bij de scouts hun bloemstukken in bewaring geven
  • - Ze dragen zorg voor het hijsen en bewaken van de vlaggen rondom het monument
  • - Ze assisteren genodigden in een rolstoel in de Nieuwe Kerk en op de Dam
  • Tijdens de officiële kranslegging reiken zij de kransen aan Zijne Majesteit de Koning, aan Hare Majesteit de Koningin en aan de vertegenwoordigers van organisaties van oorlogsbetrokken en autoriteiten
  • - Ze reiken tijdens het defilé aan alle aanwezigen bloemen uit

Ieder jaar komen de scouts die tijdens de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam hun bijdrage leveren uit een andere provincie. In 2015 is dat de provincie Zeeland. Naast scouts staan er ook zeekadetten op de Dam. De scouts en zeekadetten nemen van tevoren deel aan een voorbereidingsweekend op 20, 21 en 22 maart 2015, waarbij ze onder andere een bezoek brengen aan een museum of monument, ontmoetingen hebben met veteranen en door middel van bijvoorbeeld spel en discussie dieper ingaan op wat 'vrijheid' betekent. Naast hun rol op de Dam leveren scouts ook een bijdrage aan tal van lokale herdenkingen in de rest van Nederland.

Ben jij tussen de 13 en de 18 jaar en kom je uit de provincie Zeeland? Schrijf je dan snel in!

Let op! Het is wel de bedoeling dat je tijdens het weekend én op de oefendag op 18 april aanwezig bent. Lukt dit niet, schrijf je dan niet in.

Nationale Herdenking 4 mei 2015 zoekt Scouts, Explorers en WiVa,

Op maandag 4 mei zijn Scouts uit Zeeland aan de beurt om aan de Nationale Herdenking op de dam in Amsterdam mee te doen.

Het proces gaat als volgt:

Uitnodiging: Jeugdleden die op 4 mei tussen de 13 en 18 jaar oud zijn en waarvan in Scouts OnLine ( SOL ) een emailadres bekend is, krijgen een uitnodiging. Via SOL kun je je dan vervolgens aanmelden.

Voorbereiding: Op 20, 21 en 22 maart 2015 is er een voorbereidingsweekend op een nog nader te bepalen plaats. Dit zal vermoedelijk niet in onze provincie zijn. De reden hiervoor is dat er gezocht word naar een lokatie waar 100 personen aanwezig kunnen zijn, kunnen slapen en instructie kunnen krijgen.

Op 18 of 25 april 2015 is er een terugkommiddag voor de deelnemers en hun ouders. ( Dit zal naar alle waarschijnlijkheid wel in onze provincie zijn, waarschijnlijk Goes )

4 mei: Uiterlijk om 10:00 uur vertrekken er 2 bussen uit de provincie die via een aantal opstapplaatsen verspreid over Zeeland iedereen op zal halen.

Scoutfit: ALLE scouts hebben een Scoutfit uitrusting nodig. Die bestaat uit een uniformblouse zonder allerlei extra insignes en een Scoutfitbroek.

Kosten: Om de kosten van het voorbereidingsweekend te kunnen dekken wordt een bijdrage van tussen de 30 en 40 euro gevraagd.

Ondersteuning: Motiveer je jeugdleden, je vriendjes en vriendinnetjes bij de scouting om zich aan te melden. Het is een onvergetelijke ervaring!

Zorg er voor dat het emailadres van de ouders en jeugdleden allebei geregistreerd staan in SOL. ( Scouts OnLine ) via http://sol.scouting.nl/

Voor vragen kun je momenteel terecht bij communicatie@scouting.nl Men is hard bezig om de projectgroep samen te stellen.